Sunday, July 19, 2009

Anak Melaka telah didik untuk kebersihan


Salam,
1. Semalam aku bersama keluarga berada diluar Melaka. Kami telah chek in di sebuah hotel di negeri tersebut.
2. Di sebelah malam apabila kami ingin menikmati makan malam di sebuah restoran berhampiran...kedua-dua anak aku tidak dapat memakan makanan yang dihidang...

3. Aku berasa hairan kenapa anak aku tidak mahu menikmati makanan tersebut kerana selalunya kalau di Melaka anak-anak aku tidak kisah makan dimana jua kedai yang aku bawa utk mereka makan.
4. Setelah aku memaksa mereka makan, mereka mengatakan pada aku "Papa, kedai kat sini kotor ar...tak macam kat Melaka"
5. Aku tersenyum sambil berkata didalam hati.."Inilah hasil dari ketua Menteri Melaka menekankan kebersihan terhadap negerinya...sehinggakan Anak Melaka yang kecil ini, pergi ketempat lain pun boleh membezakan negerinya dengan negeri orang lain..."
6. Tahniah Ketua Menteri Melaka kerana telah dapat menghasilkan anak Melaka yang inginkan kebersihan...

5 comments:

  1. Ni bukannya hasil didikan KM sekarang, tapi hasil didikan Hang Tuah serta nenek moyang org2 melaka beratus2 tahun dahulu lagi. org2 melaka dan negeri sembilan memang terkenal dengan kebersihan dan kekemasan jauh berbeza dengan orang kelantan dan terengganu yang pengotor sejak zaman nenek moyang mereka.

    ReplyDelete
  2. Berani kamu mengatakan Tok Guru Abdulrahman Limbong pengotor ya....Tok Kenali juga pengotor...jahanam kamu.

    ReplyDelete
  3. Tahun 2000 aku selalu pergi Kelantan dan Terengganu.Semasa disana orang rumah aku ajak aku pergi makan ke Wakaf Che Yeh orang kata makanan disana sedap sedap,tetapi apabila aku masuk sahaja ,apa yang aku nampak adalah satu pandangan yang kotor,yang peliknya orang Kelantan tak kisah mereka boleh makan samaada di tepi longkang atau pun parit,bau nya pula boleh tembus hidung.Bagi Negeri Terengganu pula walaupun diperintah oleh kerajaan Barisan.Aku tengok sama sahaja.Bagi aku orang orang pantai timur sebenarnya tidak mementingkan kebersihan asalkan dapat makan dah dikira bagus dan bersyukur apa yang ada.Tak perlu nak tahu kerajaan mana yang memerintah.Sama ada Pas Atau pun BN. Apa yang mereka tahu semua wakil rakyat pentingkan poket sendiri dan saudara mara sendiri.Tak ada wakil rakyat yang benar benar ikhlas untuk menolong.Kerajaan Negeri Kelantan yang diterajui oleh Parti PAS pula lagi senang memerintah kerana tidak perlu nak fikirkan pasal pembangunan ataupun kesihatan rakyatnya kerana semuanya boleh diletakkan diatas bahu pemimpin Pusat.Malam malam boleh buat ceramah sana dan sini boleh hentam orang samada betul ke atau pun tidak,itu tak penting yang penting mereka yang datang terhibur dan bila balik nanti boleh sampaikan pada mereka yang tak dapat datang.Kalau dulu saya cukup hormat dengan Nik Aziz tetapi sekarang apa yang dia cakap hendaklah ditapis dengan teliti kerana dia caka ikut suka(ikut fahaman politik semasa) Semasa kecil saya ada juga belajar hukum hakam agama tapi tak lah tinggi sangat tetapi cukuplah untuk bekalan untuk mengajar anak anak.Saya ada belajar hukum halal dan haram .Kalau dulu semua orang tahu anjing dan babi adalah haram.Tetapi sekarang kalau ikut fahaman Nik Aziz mungkin anjing dan babi itu menjadi halal(Ikut keadaan semasa) Fikir fikirkan lah apa yang saya maksudkan.

    ReplyDelete
  4. Melentur buluh biar dari rebungnya. Semoga bersih diluar, mencerminkan kesucian didalamnya.

    ReplyDelete
  5. betul, bro. bila dh pindah putrajaya ni mata aku cukup sakit tgk rumput panjang, sampah2 tepi jalan, daun2 kering tak bersapu dll dkt area sg merab, sepang n putrajaya sendiri. masa kt melaka dulu tenang je mata memandang.

    ReplyDelete

MENJULANG AGAMA MEMBELA BANGSA

"Kepada rakan-rakan yang ingin memberikan komen balas atau sebarang pendapat adalah sangat-sangat dialu-alukan...terima kasih.."